Det är dags att höra från nästa man på tur, projektledare Oskar Johansson! Idag berättar han om sin resa till och inom Höjdens, sin roll som projektledare inom relining – och vad som kännetecknar goda kundrelationer.
Driver stora projekt
Oskar Johansson har varit en del av Höjdens i hela 6 år. Ursprungligen från Hällefors, har han rotat sig i Karlstad tillsammans med sin sambo, två barn, en katt och en hund. Utöver sitt yrke som projektledare gillar Oskar att spela golf och spendera kvalitetstid med familjen. Med en betydande del av sin tid ägnad åt arbetet, är Oskar för närvarande djupt involverad i ett omfattande projekt i relining.
“Det är mycket planering, så att grabbarna vet vad de ska göra. Det är också kommunikation med de som bor här och styrelsen (i bostadsrättsföreningen). Just nu har vi en förening med ca 250 lägenheter. Vi har gjort två hus nu och är 6-7 stycken kvar,” delar Oskar.
Samarbete och ansvar
Planering och allt vad det innebär ute på projekt står Oskar för. Han berättar om sitt ansvar för kartläggning av husen, kontrollplaner, filmer och mycket mer. Tack vare Oskar hamnar saker och ting på rätt plats när det ska sammanställas.
I en verksamhet som Höjdens är också samarbetet både viktigt och uppskattat, och Oskar delar insikter om hur hans roll samspelar med andra nyckelpersoner i företaget: “Andreas är ju driftschef, så han sköter ju driften med alla anställda, spolgubbarna och vi som håller på med reliningen. Det mesta som är här ute på projekt bollar jag fram och tillbaka med Per, men också Stefan.”
Kommunikationen: Att hantera farhågor och skapa trygghet
När det gäller relining finns det ofta farhågor och osäkerhet hos de boende i lägenheterna. Oskar berättar: “Det är så olika från person till person, men många man kommer till känner lite ‘herregud, hur ska det här bli’ och går och oroar sig.”
Han reflekterar över att det oftast beror på en brist på information om hur det faktiskt går till med relining. Framförallt vad det innebär rent praktiskt för de som bor i husen eller lägenheterna. “De vet inte riktigt hur det går till eller vad som ska ske, men sen kommer vi ju med och förklarar allting. Då förstår man mer att det inte är så dramatiskt som att riva upp hela badrummet. När vi har lämnat lägenheten ser den alltid precis ut som den gjorde innan vi kom. De kommer ofta tillbaka efteråt och säger att ‘gud vad snabbt och smärtfritt det där gick.”
Förutom detta berättar Oskar om att han är nåbar på telefon för de som har funderingar. Han förstår att det kan kännas sårbart att obekanta personer ska gå in i ens hem och förklarar: “Jag berättar att jag är nåbar i princip dygnet runt om det är något. Bättre att de ringer en gång för mycket än en gång för lite. Sen gäller det att vara lyhörd också. Ibland kan personer be om att man ändrar tiden något eller så, och då anpassar vi oss så mycket det går.”
En resa av tillit och förtroende
Oskars resa inom företaget har gått via erfarenhet. För sex år sedan började han som del i ett av de första relinignteamen som använde strumpmetoden. När företaget växte och teamen blev fler fick han chansen att kliva fram och ta ett mer övergripande ansvar som projektledare. Han delar sina tankar om tillit och förtroende som framgångsfaktorer:
“Det förtroendet som man har fått är något jag inte upplevt tidigare, och det är underbart att få ett sånt förtroende. Och det är ju roligare att jobba då, och tiden man lägger ned känns värt det på ett helt annat sätt. Det känns mer som att jobba med goda vänner.”
Avslutningsvis ger Oskar en inblick i sin syn på framtiden på Höjdens. “Man har varit med på resan, och det är en fantastisk rolig resa att var del av. Vi har blivit större och större och man får mer och mer ansvar, jag ser att det fortsätter såhär. Då skulle jag vara glad.”
Vad behöver du hjälp med idag?
Har du fått tokstopp i avloppet? Eller är du orolig över hur det egentligen ser ut i dina gamla rör? Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss – oavsett om det gäller akuta problem, underhåll eller om du bara vill säga hej.