Idag möter vi Stefan Andersson, en av nyckelpersonerna i Höjdens Spol- & Avloppstekniks resa. Läs om hans roll i företagets tillväxt, starka HR-rutiner, och hur man skapar en företagskultur som smittar av sig på kunderna. Dessutom – ta del av praktiska råd om bostadsköp som kan spara dig mycket tid och pengar i framtiden. Häng med!
Vem är Stefan – och hur hamnade han på Höjdens?
Stefan Andersson är mannen bakom några av Höjdens Spol- & Avloppstekniks framgångar. Han kom in i företaget för cirka fyra år sedan som ekonomiansvarig och HR-ansvarig när företaget var några få anställda. Idag finns sjutton medarbetare, och det växer stadigt.
Stefan har arbetat med Per (VD) under 15 års tid i olika konstellationer och berättar om hur deras samarbete förvandlar visioner till verklighet.
“Ja, jag skulle säga att det är ju jag och Andreas som får sy ihop Pers sprudlande idéer och försöka komma så nära hans vision som möjligt. Det är inte alltid jättelätt, men oftast funkar det. Och det är jättekul.”
Stadig HR lägger grunden för trivsam och snabb tillväxt
Stefan betonar vikten av att ha starka HR-rutiner redan när man är ett mindre företag. Det ger trygghet och skapar goda förutsättningar för tillväxt.
“Jag brukar alltid säga att jag är den tråkiga på jobbet. För jag har hand om de här tunga viktiga sakerna som måste göras. Men när de funkar så mår alla bra.”
Medarbetartrivsel är i fokus, och Höjdens Spol- & Avloppsteknik har utvecklat en modell för att anställa nya medarbetare som säkerställer att de känner sig välkomna och värdefulla från dag ett. Vad det verkar letar detta sig även utanför väggarna på Höjdens…
“Vi har hittat en jättefin modell nu när vi anställer nya medarbetare, med bra rutiner. Och det som är roligt också är att vi har ju inte aktivt sökt folk, utan folk söker sig till oss. Och när rätt person ringer då känner vi bara, absolut – vi kör.”
Satsar på personalen – på personalens vis
På Höjdens Spol- & Avloppsteknik anses det viktigt att investera i riktigt bra utrustning. Man har funnit att det ger bäst resultat när medarbetarna får möjlighet att skräddarsy sammansättningen av grejer på bilarna. Något som kan ses som en tydlig handling av tillit till personalen – och skapar en engagerad och peppad arbetskraft!
“Och där har ju killarna möjlighet att påverka. Vad vill man ha i sin egen bil. Där har de ganska fria händer. Så att de får skräddarsy. Efter sina önskemål.”
Han delar med sig av hur medarbetarna får vara delaktiga i att utforma sin arbetsmiljö på flera sätt och varför det är viktigt för företaget. Genom att låta medarbetarna ha kontroll över sina arbetsverktyg (allt från spolutrutsning till val av iPhone eller Android jobbtelefon) skapas en större känsla av ägande och ansvar. Stefan betonar att de olika kompetenserna kompletterar varandra fint och skapar ett härligt arbetsklimat.
“Man ska respektera varandra. Jag har största respekt för deras yrkeskunskaper och ifrågasätter i stort aldrig det de har gjort. För det kan jag inte. Men jag har börjat lära mig till exempel hur ett jobb är uppbyggt. Och hur det ska se ut. Så om något ser ut att saknas i ett projekt eller så kan jag ställa frågan till dem och hjälpa till på så vis.”
Så påverkar företagskulturen dig som kund
Företagskulturen här på Höjdens Spol- & Avloppsteknik verkar smitta av sig på kunderna. Trygga och kompetenta medarbetare ger oss en fördel när de hanterar akuta avloppsproblem hos sina kunder.
“I många situationer är det ju ganska akut och stressande för kunden. Det börjar stå vatten i källaren. Eller badrummet. Eller slasken. Det rinner inte undan. Det är lite panik. Det är inte jättekul. De börjar oroa sig över kostnader och skador. Då är det jätteviktigt att komma ut och ge den trygghet och kompetens som vi står för.”
Praktiska råd för dig som ska köpa bostad
När vi frågar Stefan om praktiska råd för oss alla med avloppssystem kommer en smart uppmaning. Generellt finns en brist på medvetenhet kring skicket på avloppen i det egna huset eller bostadsrättsföreningen. Så, han uppmanar till att våga ställa frågor kring det – och att be om besiktning inför husköp. Det kan spara dig mycket tid, pengar och jobbiga känslor.
“Har du inte vatten, värme och ett fungerande avlopp spelar det ingen roll hur många spottar du har i taket. Börja och kolla det här basala i ett hus där avloppet är en jätteviktig del av det. Ställ frågan när du köper en villa: Hur ser avloppssystemet ut? När var det besiktat senast?”
Framtiden för Höjdens enligt Stefan
Avslutningsvis pratar vi lite om framtiden för Höjdens Spol- & Avloppsteknik. Stefan är otroligt positiv och ser att hans roll som HR-ansvarig ger honom möjlighet att fortsätta påverka. Han ser ingen slutpunkt för företagets tillväxtresa.
“Vi kommer fortfarande att satsa på personal och på nya innovativa verktyg som behövs.”
Med en stark betoning på personalvård, företagskultur och kundfokus har Höjdens Spol- & Avloppsteknik byggt en stabil grund för sin framgång. Stefan Andersson och hans team är redo att ta företaget till nya höjder, och deras passion och engagemang för att göra kundernas liv enklare och tryggare är en viktig del av denna framgångssaga. Vi avslutar med dessa fina ord:
“Det är skitkul att gå till jobbet. Det är lite lyx att känna så. Jag tycker att jag har världens bästa tillvaro. I många hänseenden.”
Vad behöver du hjälp med idag?
Har du fått tokstopp i avloppet? Eller är du orolig över hur det egentligen ser ut i dina gamla rör? Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss – oavsett om det gäller akuta problem, underhåll eller om du bara vill säga hej.