spoltekniker på höjdens i Karlstad

Lär känna spolteknikerna på Höjdens i Karlstad: En intervju med Niklas och Henrik

Niklas Fagrell och Henrik Lindgren arbetar som spoltekniker här på Höjdens i Karlstad. De hanterar allt ifrån stopp i avlopp till filmning och ibland relining av gamla rör. I denna intervju går vi in mer på hur arbetet fungerar, vad som är viktigt för bra kundservice – och vad det är som gör att de trivs så bra som spoltekniker här hos oss. Häng med!

Höjdens: En arbetsplats att trivas på

Niklas började på Höjdens redan 2004 och flyttade till stan för att jobba med brunnsborrning just här. Efter en tid på annat håll är han nu tillbaka för tredje gången. “Man kommer alltid tillbaka”, säger han och berättar om den härliga stämningen på företaget och det fina samarbetet med kollegorna. Henrik, som började på företaget 2016, har blivit upplärd av Niklas och trivs också väldigt bra på Höjdens. “Det är ett härligt jobb där man får hjälpa kunden på ett bra sätt när det verkligen behövs”, säger Henrik.

En typisk dag för spoltekniker

En typisk arbetsdag på Höjdens Spol kan variera mycket, men oftast är det en jämn ström av samtal och jobb som ska lösas. De tar emot samtal från fastighetsföretag och privatpersoner som behöver hjälp med stopp i toaletter men också i kök, där matfett ofta orsakar problem. 

Ibland är problemen mer komplicerade, som när nya fastighetsägare upptäcker problem med avlopp efter att ha köpt en gammal fastighet. Niklas och Henrik åker då ut och spolar och filmar för att hitta problemet och erbjuda rätt lösning.

Förutom hetvattenspolning och kamerainspektion av avloppssystem kan Höjdens Spol också erbjuda relining, där de gör nya fordringar i gamla rör. Niklas och Henrik har en viktig roll i att se problematiken och erbjuda rätt tjänst vidare även när de själva inte skulle kunna lösa problemet där och då.

Lösa stopp i rören – hur går det till?

När det kommer till att lösa kundernas problem, berättar Niklas om deras arbetssätt:

“Om de har ett stopp i köket till exempel, så åker man dit med bilen. Tar ut all slang, och om det är väldigt mycket stopp, så det kanske fyller upp i tvättbaljan, har man också en sugslang med sig. Så tar du isär avloppet under diskbänken och så kopplar du på ett gren, ser ut som ett Y. Så sätter du sugslangen i ena änden och spolslangen i andra hålet. Då spolar du samtidigt som du suger in det i bilen.

Henrik tillägger att de också fokuserar på att hålla det rent och snyggt, för att inte “lorta ned” – vilket vanligtvis är ett orosmoment för kunden, ett orosmoment som snabbt försvinner när erfarna spoltekniker dyker upp!

Kundservice som informerar och lugnar

Det är viktigt för Niklas och Henrik att ha en bra relation med kunderna, och de försöker alltid att förklara vad som händer och vilken lösning som är bäst för varje enskilt fall. Vi frågade vilka funderingar som brukar vara vanliga hos kunderna när de dyker upp på plats:

“De undrar överlag om sin situation och passar på att fråga”, berättar Niklas. “De undrar hur det ser ut i rören, hur skicket är. Om problemet kommer komma tillbaka. Så får man informera dem, och så visar vi lite av filmen och förklarar.

Snabbt på plats för att lösa problemen

De håller med varandra om att kunna hjälpa och lugna kunden med erfarenhet och expertis, är en av de bästa delarna med jobbet. Henrik lägger till en annan faktor som är väldigt viktig i kundservicen – att de är såpass snabba på plats:

“Vi är lite kända för att vara snabba på plats för att hjälpa till, och det gillar jag också. Ibland kan vi komma inom 10-15 minuter, nästan så det chockar kunden att det gick så snabbt.”

Att kunna dyka upp snabbt när det verkligen behövs och hjälpa till är något som både Niklas och Henrik är stolta över. Det gör dem glada att kunna ta kunden från oroad till lugn, glad och nöjd inom kort.

“Det viktigaste är att de blir nöjda. De är ju ofta väldigt oroliga i början, och så fixar man situationen åt dem. Vi jobbar lugnt och metodiskt. Jobben går också fort, det är ju metodiken och erfarenheten som gör att det kan gå så snabbt.”, berättar Henrik.

Att utvecklas tillsammans – noggrannhet och rutin som sitter

För Henrik och Niklas är noggrannhet och rutin avgörande för att kunna lösa problemen på ett effektivt sätt. Genom att vara väl förberedda och ha en systematisk metodik kan de snabbt hitta och åtgärda problemen, vilket ger deras kunder trygghet. Henrik berättar om hur Niklas lärde upp honom när de jobbade tillsammans i början:

“Det var ju Niklas som lärde upp mig, och han är väldigt duktig. Vi jobbade mycket ihop i början, bland annat med lite större spolningar på stora fastigheter. Och då spolar man och filmar mycket. Då lär man sig ju också hur systemen ser ut och är uppbyggda. Vi filmar mycket, och så ser vi ju om vi får ett bra resultat.”

Niklas fyller i: “Vi kör alltid med kamera efter varje spolning, vi tittar så att det blir ett bra resultat så allt är borta och problemet inte blir återkommande.”

Modern utrustning

Henrik och Niklas verkar alltså trivas på jobbet som spoltekniker. För dem handlar det inte bara om att lösa problem för sina kunder, utan även om att göra det på ett sätt som kunden verkligen uppskattar. Niklas berättar: 

Det är verkligen skönt när man kan göra skillnad för någon som verkligen behöver hjälp. Med vår utrustning kan vi lösa nästan alla problem som vi stöter på.

För att kunna göra jobbet så bra som möjligt har företaget investerat i en modern vagnpark med all utrustning som behövs för att lösa olika typer av problem.

Vi har en liten lastbil, en Mercedes Sprinter, som är perfekt för vårt jobb,” berättar Henrik. “Den har all utrustning som behövs, bara att den kanske inte kan suga lika mycket som en större bil.”

Men det handlar inte bara om utrustningen. För Henrik och Niklas är det också viktigt att trivas på jobbet och att ha en bra arbetsmiljö.

Jag har aldrig trivts så bra på ett jobb som jag gör här,” säger Henrik. Niklas håller med: “Ja, det är verkligen roligt när företaget satsar på att ligga i framkant och ha nya och bra spolbilar. Det känns som att man verkligen är på rätt ställe.

Avslutande tips för underhåll av avloppen

Avslutningsvis ger Niklas och Henrik några underhållsråd för att förebygga stopp i avloppet, så gott det går. De rekommenderar att man diskar ur diskhon med fettlösande, såsom Yes. När det kommer till toaletten är tipset att inte snålspola för mycket:

“Snålspola inte i toaletten för mycket. Det kan vara det som ställer till det tillslut. Det finns ju en formel med en viss lutning på ett rör och en viss vattenmängd. När man snålspolar ändrar man ju på den formeln, och det ger konsekvenser på sikt.”, berättar Henrik.

Behöver du deras hjälp, undrar du något annat – eller bara vill säga hej? Välkommen att kontakta oss!