Reliningsteknikerna Hern och Fredirch

Lär känna reliningstekniker på Höjdens i Karlstad: En intervju med Fredrich och Henrik

Idag delar reliningsteknikerna Fredrich Aldén och Henrik Jern med sig av sina erfarenheter och berättar om sitt arbete på Höjdens Spol & Avloppsteknik i Karlstad. Läs vidare för att lära känna dessa två engagerade individer – och få några nyttiga skötselråd på vägen!

Höjdens: En arbetsplats som ger trygghet och variation

Fredrich, bosatt i Åmål med fru och fem barn, och Henrik, bosatt i Säffle med sambo och tre bonusbarn – har funnit både varandra och sin plats som reliningstekniker på Höjdens i Karlstad sedan några månader tillbaka. 

Båda har många års erfarenhet inom branschen och de delar sina insikter med varandra. Tack vare deras val av bostadsorter samåker de dessutom de cirka 6 milen till jobbet varje dag. Än så länge har de inte tröttnat på varandra, och det verkar inte finnas någon större risk för det heller.

En gemensam resa till Höjdens

Företaget växer, och för några månader sedan var det dags att få in ännu ett reliningsteam till Höjdens. I samband med detta var tursamt nog Fredrich och Henrik redo för ett skifte. 

Henrik berättar, “När gamla barndomskompisarna ringde och berättade om möjligheter på Höjdens, var valet enkelt.” Han lägger även till att han och Fredrich inte bara fann ett jobb, utan också en andra familj på Höjdens. “Det är aldrig någon söndagsångest längre. Vi trivs verkligen jättebra,” säger han.

Varierande arbetsdagar med problemlösning i fokus

Som reliningstekniker på Höjdens möter de dagligen en mångfald av utmaningar som kräver kreativa lösningar. Variationen i arbetsuppgifterna är något som Fredrich och Henrik verkligen uppskattar. 

“Förutsättningarna för jobbet är så varierande, så det hinner inte att bli samma sak liksom,” tillägger han. Jobbet kräver alltså inte enbart teknisk kunskap, utan också problemlösningsförmåga och flexibilitet. 

Att identifiera och lösa oväntade utmaningar, oavsett hur komplexa de är, är en färdighet som de båda teknikerna har utvecklat under sina många år i branschen.

 “Det handlar inte bara om att fixa rör, utan också om att hitta lösningar på olika problem som kan uppstå under arbetets gång,” säger Fredrich.

Kundkommunikation och trygghet

Som kund är man generellt inte med om reliningsprocessen särskilt ofta. Något som kan skapa en del oro kring vad det innebär eller hur det ska gå. När det gäller att kommunicera med kunderna fokuserar duon därför på att informera, förklara tydligt och på så vis bringa ett lugn. 

“Många är oroliga för att vi ska stänga av vattnet eller toaletten i flera dagar eller så, men så är det oftast inte. Och om det skulle hända ser vi till att de boende har andra möjligheter under tiden.”, berättar Henrik. 

Förebyggande åtgärder och råd till hemägare

Tillslut kommer alla rör vara såpass gamla att det är dags för relining, oavsett hur väl du skött dem. Men, det finns några saker du kan fokusera på för att förlänga livet på dina avloppssystem. 

Två enkla råd från Fredrich och Henrik är att undvika rengöringsmedel i pulverform. Även om de kan verka som kraftfulla metoder, så bildar pudret en slags pasta, eller till och med en hård klump, som då fastnar längre ned i röret där du inte kommer åt. Istället kan du gärna då och då skölja ned hett vatten för att skjuta undan smutsrester i anslutning till diskho och liknande. 

Och till sist – för att undvika obehagliga överraskningar, boka in en kamerainspektion då och då. På så vis kan du ha koll på läget och planera utefter det. 

Varför välja Höjdens?

Fredrich och Henrik poängterar att det är deras kollegor och ledning som gör Höjdens till en så trivsam arbetsplats. “Jag har nog aldrig trivts så bra som nu,” säger Henrik. Trygghet, varierande arbetsuppgifter och en positiv arbetsmiljö gör Höjdens till en härlig arbetsplats för dessa erfarna reliningstekniker. 

Men varför tycker de att kunderna ska välja Höjdens? 

“Vi är bra på det vi gör och är inte rädda för en utmaning”, menar Fredrich. Det finns alltså ett synsätt som inte innefattar problem – det är lösningar som är i fokus. Henrik tillägger: “Grabbarna på kamerainspektion och spolnissarna är snabba ut till kund, och så kommer vi in och stöttar när det behövs hjälp. Det är sällan någon behöver vänta.”

Vad behöver du hjälp med idag?

Är det dags för en inspektion? Behöver du akut hjälp med avloppet? Oavsett om det är ett tokstopp eller om du bara vill säkerställa rörens skick, är vi här för dig. Kontakta oss gärna för att lösa dina avloppsfrågor – från akuta ärenden till regelbundet underhåll. Vi ser fram emot att höra från dig!

Nyfiken på fler av oss på Höjdens? Kolla in intervjun med HR- och ekonomiansvariga Stefan härnäst!